måndag 31 oktober 2016

Domkyrkan i Lund och åter till Malmö

Ärkebiskop Antje Jackelén och biskop Anders Arborelius välkomnar till kyrkan. Man hör på ropen utifrån att påven närmar sig, han anländer, kommer in men viker av till höger innanför dörren. Allt stannar av. Tyst i domkyrkan. Han har väl inte blivit sjuk, hinner jag tänka.
Men han ordnar bara sina kläder.
Sedan börjar processionen.




Jag filmar, trots tillsägelse från pressekreterare att man inte får. Alla filmade ju! Såg en Svensk biskop som filmade. Alla reportrarna och många andra gäster också! Ett oskick. Lite som med klimatpåverkan: Alla flyger ju, varför inte jag? Resonemanget håller inte, men ändå...  


Slås av tanken att det kanske är något historiskt som händer. Krigen på 1500-talet, trettioåriga kriget, motsättningar och konflikter, det kanske tar slut - just nu? Låter väl nästan för bra för att vara sant, men tanken är lockande och man kan ju hoppas!

Musik, böner. Påven predikar. Låter inte helt ung. Jag är trött av min resa. Undrar hur han känner sig? Han är ju ändå nästan 80. Hoppas det blir bra väder i morgon så han inte blir förkyld.     

Predikan tar slut. Journalisterna slår ihop sina datorer och föses ut genom en sidodörr. I buss med poliseskort på utrymda vägar. Malmö arena nästa. Ekumeniskt event. Påven kommer om en stund.  





Skulle ha tagit en till av de där mackorna på planet. Hungrig nu!