måndag 31 oktober 2016

Från Malmö till Lund

Malmö airport

Tio grader. Militärorkester. Mycket folk. Vi går ut och vandrar iväg mot terminalen, men stoppas av Vatikanens pressfolk och polisen. Får gå bakom ryggen på orkestern. Hoppa på bussar. Åka avstängda vägar via Malmö till Lund.

Lite tråcklande krävs för att vi ska komma igenom avspärrningarna i Lunds centrum. Journalistskocken vallas till kungshuset, där de utvalda reportrarna och fotograferna fick vara med när påve Franciskus hälsade på kungafamiljen.

Övriga vallades mot kyrkan, några avvek från flocken och sökte upp toaletterna i Domkyrkoforum.

Sedan smet jag in i domkyrkan på egen hand. De övriga Vamparna hade gått så jag tänkte klara mig själv. Träffade Johannes Söderberg, producent på SVT. Sedan hittade Vatikanens presstjänst igen mig och förde mig åter på rätta vägar.

Lunds domkyrka är väldigt full av kyrkliga dignitärer. En riktig kyrkans Who’s who? Repetition av psalmsång med körer och musiker. Det låter bra.          

Löfven anländer 14.10. Nu väntar vi. Utanför hörs några envisa sångare. På orgeln spelas lite kyrkomuzak. Italienarna tyckeratt det drar kallt. Vi sitter närmast dörren.