lördag 29 oktober 2016

Hämtar flygbiljett till påveplanet, del två



Med ackrediteringen i hand funkar det bra att få ut flygbiljetterna. Får till och med tillbaka 60 euro. 1399 var ett cirkapris. Blev bara 1339 euro, 13 880 kronor.

Försöker klämma resebyråmannen på varför det kostar så mycket. Påven har inget eget flygplan, han chartrar av Alitalia. Vi i pressen betalar för vatikanfollket också, tror jag, men osäker om jag förstod mannen rätt

Efteråt träffar jag andra svenska reportrar som ska med på planet. Kristina Kappelin, SVT. Rombaserad. Elin Swedenmark, TT. Tar en kaffe. Två kaffe. Vi diskuterar frågor till påven. Kappelin ringer upp Peter Loewe, DN.


Vissa redaktionsledningar verkar ganska ointresserade av de religiösa aspekterna av ledaren för världens största trossamfund. De är mer intresserade av frågor om hur påven ser på svensk politik. 

Jag försöker hävda att mina kyrkliga frågor är mer intressanta. 
Jag hämmas dock lite av vetskapen om att det i ett av mejlen från presstjänsten – som jag inte är säker på att jag skulle ha fått – står: 
Swedish public television and the News agency TT give us a wide coverage. When it comes to Kyrkans Tidning it will be a very narrow coverage but in a publication that is important for Lutherans.

Kämpar ändå för min och Lutheranernas sak..

Om någon KT-läsare har en genial fråga så skicka gärna den till mig: kristoffer.moren@kyrkanstidning.se


Men ha lagom stora förväntningar på att påven svarar just på den. Och jag vågar inte be om påvens autograf, så ingen idé att fråga om det.

Åter på 5:an.


Glad. Biljetten i hand.