lördag 29 oktober 2016

Pressackrediteringen

Salla stampa känns lite hemtamt, man står utanför kyrkans presskontor med stor domkyrka precis bredvid. Känns lite som Uppsala. Men fler pilgrimer i Rom.

Köer på presskontoret. Jag väljer den längre. Märker att de andra håller i ett papper. Det hämtar man i den andra kön. 
Jag går ur kön och får mitt papper. Ställer mig sist, men mannen som jag stod jämte innan vinkar fram mig. Han heter Peter Loewe och jobbar för DN. Vi småpratar. 

Ganska dyr resa tycker jag, nära 14 000. De som reste med till Mexiko fick betala 100 000 för en biljett berättar han.  

Han talar italienska med pressfolket. Jag svengelska.
Jo, ackrediteringen finns där. Står på reservplats till påvens möte med kungafamiljen, som chefen hoppades att jag skulle få bevaka. Men har plats i domkyrkan. 
-Och så kostar det 30 euro. 
-Tar ni kort?
Han iakttar mig en stund. Svarar nej.
-Tar ni Swish? frågar jag inte.
Gå och tar ut pengarna i en bankomat.

Talar med chefen för ackrediteringen, Matteo Bruni.
Planet går 08.20. Incheckning från fem till halv sju måndag morgon.
För tidigt för flygtåget. Flygbuss 04.40. Eller taxi. 
Resan lär bli så dyr att Kyrkans Tidning bara lär kunna besöka  Stockholms stiftskansli och Kungsholms kyrka i fortsättningen. 


-Och mina frågor till påven på återresan?
-Ni får komma överens om EN fråga från de svenska reportrarna
, säger Bruni.

Okej. 

Detta berättar jag inte för chefen. Får hoppas att jag får ställa min fråga.  



Presscentret.



Ackrediteringen klar och liten namnlapp klistrad på passet. 

Gått bra! Hoppas bara flygbiljetten är betald och OK