måndag 31 oktober 2016

Flyg till Sverige

IMG_0124 from Kyrkans Tidning on Vimeo.



Nu bär det snart av. Bara några timmar på flygplatsen först. Checkat in i gate som bara var till för denna resa. Mycket vänligt bemötande. Sedan snabb passage genom säkerhetskontrollen. Några TV-kameror fick lite problem.
Var nog först på plats vid gaten. En och en halv timme innan vi ska gå ombord på flygplanet.
  


På flyget sitter fotografer för tidningar och tv längst fram i journalistavdelningen. Fri placering för övriga.

Påven sitter allra längst fram. Han brukar ibland hälsa på reportrarna som reser med planet, sägs det.
En del brukar ha med sig presenter till påven. Jag brukar inte ge presenter till ärkebiskopen när jag träffar henne, så påven får ingen heller.
Kristina Kappelin från SVT har skrivit en bok om påven som hon sa att hon ska ge honom.

Vi får varma handdukar, ett glas vatten eller juice så snart vi satt oss, och en specialtryckt folder med menyn - inte läsk och smörgås i plast - och den omfattar vinlista. Vi får en liten necessär och en hoprullad servett med rött band om, som innehåller en våtservett.


Två ambitiösa yngre reportrar tejpar upp bandspelare i taket för att inte missa ett ord när påven talar.



Snygga mackor kommer. Goda.
Tar några till.




Tyskarna på raden bakom utreder grundligt vad talet betyder. Jag har inte den tränade Vatikanreporterns förmåga att väga och tolka betydelsen av valet av enskilda ord.




Så sprakar det till i högtalarna. Påve Franciskus talar, hälsar oss välkomna till denna viktiga ekumeniska resa, och uppmanar oss att skriva och sprida kunskap om den stora betydelsen av högtiden i Lund - om jag förstår italienskan rätt.

Han går ned genom flygplanet och hälsar på alla.
Jag har aldrig upplevt en sådan brist på distans till en person som man bevakar. Alla vill hälsa. Folk reser sig upp för att kunna ta bilder. Några kindpussar honom.



 Jag hälsar artigt, och hör mig själv säga: I’m glad you're coming to Sweden!

Varför sa jag det? Som journalist ska man ju vara konsekvensneutral.Påven återvänder till de främre delarna av planet. 

Plötsligt ska alla fotografer byta plats, de vill komma närmare utgången för att snabbt hinna ut och fotografera när påven kliver av planet. Personalen bjuder på choklad. Sedan landar vi.